به گزارش راهبرد معاصر، مهدی تهرانی دوست، فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان و عضو فرهنگستان علوم پزشکی با اشاره به نکات روان شناختی که معلمان باید هنگام تدریس به دانشآموزان مورد توجه قرار دهند، بیان داشت: معلمانی که در مقطع متوسط تدریس میکنند، با نوجوانانی که وارد سن نوجوانی شدهاند مواجه هستند. طبیعتا باید سنین نوجوانی را پشت سر گذاشته و با تغییرات سنین نوجوانی آشنا باشند.
وی با بیان اینکه معلمان باید با تغییرات فیزیولوژی جوانان آشنا، باشند، تصریح کرد: ممکن است لازم باشد معلمان با نوجوانان گفتوگویی داشته باشند که آنها را با این تغییرات آشنا کنند.
تهرانی اضافه کرد: ممکن است نوجوان در کلاس درس مقداری بیقراری، کم توجهی و کم تمرکزی داشته باشد که طبیعتا در این موارد نیز اگر معلم آموزش و درس خود را به صورت تعاملی انجام دهد؛ یعنی نوجوان را درگیر فعالیتهای آموزشی کند، کمک قابل توجهی خواهد کرد.
فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان متذکر شد: اگر معلمی در کنار نوجوان قرار گیرد، یعنی علاوه بر حفظ معلمی خود با نوجوان دوستی داشته باشد، چون نوجوانانی که وارد این سنین شدهاند دوست دارند با دیگران، هم سن و سالان و بزرگترها ارتباط اجتماعی برقرار کنند.
وی ابراز کرد: اگر معلمان بتوانند این ارتباط را کنار آموزش خود داشته باشند میتواند کمکدهنده باشد تا نوجوان درس آن معلم را بهتر قبول کرده و توجه و تمرکز بیشتری داشته باشد.
تهرانی متذکر شد: نوجوانانی که به درس علاقهمند باشند با جدیت به آن گوش داده و آن را دنبال میکنند که بخشی از این، از شخصیت معلم ناشی میشود.
فوق تخصص روان پزشکی کودک و نوجوان افزود: معلمی که دانشآموز بتواند با آن ارتباط برقرار کند، طبیعتا میتواند با روش منطقی ارتباط برقرار کرده و به خوبی نتیجهگیری کند./ فارس